افزایش قیمت بنزین با کارت سوخت جایگاه ها-راهبرد معاصر
استقلال در آستانه سقوط | هزینه‌های گزاف و نتیجه ناامیدکننده ۱۰ کشتی گیر پرافتخار تاریخ چه کسانی هستند؟ ویدئو | تصاویری از رزمایش عملیاتی سپاه در سیستان و بلوچستان آخرین خبر‌ها از زلزله رودبار سکته قلبی هوادار جوان استقلال در پی شکست مقابل تراکتور شهادت مامور گشت کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس با شلیک گلوله عذرخواهی مدیرعامل استقلال از هواداران بابت نتایج ضعیف آبی‌ها زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر رودبار را لرزاند سرپرست سازمان تأمین اجتماعی: احکام متناسب‌سازی بازنشستگان در آبان صادر می‌شود انفجار در بلوچستان پاکستان ۷ کشته برجای گذاشت مقام وزارت بهداشت: حقوق پرستاران متناسب با سختی‌کار آنان نیست | با مهاجرت گسترده نیروی پرستار مواجه هستیم داداشی، نماینده مجلس در واکنش به بیانیه مجمع تشخیص: درباره طرح ساماندهی کارکنان توپ را داخل حیاط مجلس نیندازید؛ اینکه بخواهید بیانیه صادر کنید و بگویید مجلس مقصر بوده درست نیست درگیری پلیس با سارقان مسلح + جزئیات واکنش رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا به اظهارات سخنگوی دولت درباره حجاب: دولت به جای اهتمام برای اجرای قانون و ایجاد زمینه حجاب در جامعه فرافکنی می‌کند اقدام عجیب دیوید تیلور پس از شکست دادن کامران قاسمپور

افزایش قیمت بنزین با کارت سوخت جایگاه ها

مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه ها با قیمتی متفاوت انجام خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 05
کد خبر: ۱۲۵۲
به گزارش راهبرد معاصر؛  سعید عارفی، مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور، در خصوص قاچاق سوخت و ضرورت سهمیه بندی بنزین، اظهار داشت: در دو سال اخیر شاهد ثبات قیمت جهانی نفت و فرآورده های آن بودیم و نرخ فوب خلیج فارس در یک بازه زمانی بلند مدت بین 52 تا 56 سنت نوسان داشت.

وی افزود: قبل از نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر صرفه قاچاق بنزین در حدود 1200 تومان به ازای هر لیتر به نسبت فوب خلیج فارس بود و برای نفت‌گاز این رقم 2000 تومان بود اما در شرایط کنونی با نوسانات نرخ ارز این رقم برای هر لیتر بنزین حداقل 4000 تومان و برای نفت‌گاز 5000 تومان شده است.

مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: قاچاق سوخت به نسبت قاچاق سایر کالاها مجازات های کمتری در قانون دارد لذا این امر و همچنین به صرفه بودن قاچاق سوخت زمینه‌ای را برای تشویق افراد به این سمت فراهم کرده است.

عارفی بیان کرد: بیان اعداد 40 و 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت قطعا اعداد صحیحی نیست و مطابقتی با واقعیت های حوزه توزیع سوخت در کشور ندارد؛ سال 96، میانگین مصرف روزانه ما حدود 74 میلیون لیتر بوده و این عدد در سال 95، 70.6 لیتر بوده است یعنی حدود 7 درصد رشد مصرف را در این بازه زمانی داشته ایم.

وی ادامه داد: با فرض اینکه همین رشد مصرف 7 درصدی در سال 97 نیز به صورت طبیعی تکرار می شد؛ در 5 ماهه اول سال که میانگین مصرف بنزین کشور به 82.1 میلیون لیتر رسیده و رشد مصرف حدود 10 درصد بوده است، لذا 3 درصد از این میزان را می توان به قاچاق نسبت داد که این عدد حداکثر 2.5 میلیون لیتر می شود، پس عدد 40 میلیون لیتر نمی تواند درست باشد و قطعا آمار قاچاق سوخت در این حجم نیست.

عارفی در خصوص راه‌های مقابله و همچنین مدیریت قاچاق سوخت توضیح داد: تا زمانی که بنزین با قیمت ارز ان و به صورت نامحدود در کشور عرضه می شود قاچاق سوخت همچنان در جریان خواهد بود، لذا باید با سهمیه بندی بنزین یک میزان مشخصی را برای افراد دارای خودرو تعریف کنیم و اگر بیش از این میزان مصرف داشته باشند باید هزینه واقعی مصرف سوخت را بپردازند.

مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور ادامه داد: این امر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ اول اینکه در این شرایط افراد سهمیه اضافی برای قاچاق در اختیار ندارند، نکته مثبت دیگر این طرح نیز برقراری عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امکان عملیاتی شدن سامانه هوشمند سوخت بدون تغییر قیمت وجود دارد اما نتایج آن بسیار محدود خواهد بود، تصریح کرد: ایده جدید در این جهت است که سوخت گیری توسط کارت سوخت شخصی و به صورت نامحدود انجام شود اما اگر به هر دلیل کارت سوخت شخصی موجود نبود با کارت جایگاهداران با قیمت بالاتری سوخت گیری کنند که این مقوله را نمی توان  به افزایش قیمت نسبت داد و تنها کنترل مصرف در این زمینه مدنظر است اما در درازمدت این سیاست پاسخگو نیست و باید به سمت اصلاح قیمت ها پیش برویم.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار